پایگاه خبری میلاد بابلسر

پایگاه خبری غرب مازندران در حوزه فرهنگی و اجتماعی

پایگاه خبری میلاد بابلسر

پایگاه خبری غرب مازندران در حوزه فرهنگی و اجتماعی

توصیه‌های هواشناسی مازندران به کشاورزان

از سوی مدیرکل هواشناسی مازندران مطرح شد:

توصیه‌های هواشناسی مازندران به کشاورزان

پایگاه خبری میلاد بابلسر : مدیرکل هواشناسی مازندران توصیه‌هایی را به کشاورزان مازندرانی با توجه به پیش‌بینی جوی برای انجام فعالیت‌ موثر متناسب با شرایط جوی در بخش‌های مختلف کشاورزی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری پیام سپیده و به نقل ازخبرگزاری فارس ، پیش‌بینی هواشناسی نقش موثری در کنترل وضعیت بحرانی ایفا می‌کند و در واقع زمینه تمهیدات لازم برای مدیریت و گذر از بحران را فراهم می‌کند.

پیش‌بینی پدیده‌هایی از جمله خشک‌سالی، سیل، تگرگ، سرما و یخ‌بندان، طوفان، گرد و غبار، مه و کاهش دید، برف و بوران و بادهای شدید نقش بسیار مهمی در کاهش خسارات دارد که جهت کاهش خسارت ناشی از بلایای جوی و سایر موارد ضرورت این مهم بیش از پیش احساس می‌شود.

با توجه به اینکه کشاورزی یکی از بخش‌های عمده فعالیت در مازندران است پیش‌بینی هواشناسی برای انجام فعالیت‌ در بخش‌های مختلف کشاورزی ضرورت دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: توصیه‌های هواشناسی کشاورزی مازندران در بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، دام و طیور و شیلات است.

نوربخش داداشی در بخش زراعت، گفت: کاشت پیاز و انواع سبزی‌ها، برداشت از مزارع شبدر و انواع سبزی، احداث زه‌کش‌های مناسب در مزارع کلزا، گندم و جو و همچنین سبزی‌های برگی، کودپاشی سرک مزارع گندم (در مناطق دشت) و کلزا (تا روز جمعه) توصیه می‌شود.

وی در مورد باغبانی، اضافه کرد: توصیه ما الزامی بودن تهویه و بازدید مستمر از انبارهای فنی میوه مرکبات، بسته بودن دریچه‌های هوا، کنترل دما، رطوبت و تهویه مناسب در گل‌خانه‌ها (با توجه به کاهش نسبی دما)، انجام هرس زمستانه درختان میوه‌های سردسیری و خشک، در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در مناطق دشت و جلگه‌ای (روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه) است.

مدیرکل هواشناسی مازندران در بخش حفظ نباتات، اظهار داشت: از روز دوشنبه تا پنج‌شنبه، کنترل حلزون و راب‌ها در اراضی کلزا و سبزی، شخم زمستانه (مبارزه زراعی) اراضی شالیزاری، محلول‌پاشی با اکسی‌کلراید مس درختان هسته‌دار و دانه‌دار تا روز جمعه و محلول‌پاشی با بُردوفیکس در درختان در صورت مشاهده خزه بر روی تنه تا روز جمعه است.

 داداشی در مورد دام و طیور، گفت: تنظیم جیره غذایی طیور بر اساس اسیدآمینه با حداقل پروتئین جهت کاهش تولید گاز آمونیاک، اعمال مدیریت بستر جهت جلوگیری از خیس شدن بستر، گرم کردن سالن‌های پرورش طیور 48 ساعت قبل از جوجه‌ریزی و مطمئن شدن از گرم شدن سالن‌ها به‌ویژه کف سالن و تنظیم دمای سالن‌ها و اعمال حداقل تهویه در مرغ‌داری‌ها به هنگام شب و اوایل پرورش جوجه به‌منظور خروج گازهای مضر و پیش‌گیری از بیماری‌های تنفسی و همچنین بهینه‌سازی مصرف سوخت با استفاده از دریچه اینلت توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: بسترریزی قبل از جوجه‌ریزی با استفاده از تراشه چوب به قطر سه تا پنج سانتی‌متر و یا رول‌های کاغذی ضخیم، اطمینان از عملکرد سیستم گرمایشی و موتور ژنراتور برق اضطراری و دیگر تجهیزات قبل از جوجه‌ریزی، ذخیره‌سازی سوخت برای سیستم گرمایشی واحدهای مرغ‌داری باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: همچنین استقرار کلنی‌های زنبورعسل در مکان‌های مناسب جهت زمستان‌گذرانی، تغذیه زمستانه کلنی‌ها با استفاده از کیک گرده، جلوگیری از نفوذ نزولات آسمانی به داخل کندو، مبارزه با آفات و بیماری‌های زنبورعسل (کنه واروا)، مراقبت ویژه از گوساله‌ها و بره‌های تازه متولد شده و محافظت آنها از کوران باد و باران، آهک‌پاشی در مبادی ورودی آغل گوسفندداری جهت ضدعفونی سم و جلوگیری از لنگش از دیگر توصیه‌های ما در بحث دام و طیور است.

 

داداشی با تاکید بر عدم صید ماهیان گرم‌آبی در روزهای بارندگی به‌دلیل جلوگیری از تخریب دیوارهای استخر، اظهار کرد: تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سردآبی، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به داخل استخر در پرورش ماهی گرم‌آبی به‌ویژه استخرهای زیر یک هکتار، پرهیز از نمک‌زدایی و فرمالین‌پاشی در مزارع سردآبی به هنگام بارندگی و اطمینان از عملکرد ژنراتور برق اضطراری مورد توجه باشد.

وی در پایان با اعلام اینکه با توجه به سردشدن هوا، رعایت نکات مدیریت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی‌های سردآبی جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها، ضروری است، گفت: بستن ورودی آب استخر در زمان بارندگی و گل‌آلود شدن آب و همچنین استفاده از حوضچه‌های رسوب‌گیر نیز از دیگر موارد توصیه‌ای است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.